100.000 dollárnyi befektetést gyűjtött össze nemrég Észtország egyik legígéretesebb startupja a Taxify. A 20 éves Marcus Willig által alapított cég úgy indult útjára, hogy először sikerrel elnyertek egy 5000 eurós támogatást az észt vállalkozásfejlesztési alaptól, majd az ígéretes indulás után nemzetközi környezetben többszörözték meg az induló tőkét.
Az okostelefonra ingyenesen telepíthető alkalmazás segítségével nem kell többé diszpécseren keresztül taxit hívnunk, hanem a rendszer automatikusan érzékeli tartózkodási helyünket és ehhez képest megmutatja az összes elérhető távolságban lévő taxisofőrt tekintett nélkül arra, hogy az melyik társasághoz tartozik.
Ebben a pillanatban Tallinn belvárosából rápillantva az alkalmazásra, nekem 9-10 autót dob ki a rendszer, akik közül a legközelebbi 500 méterre a legtávolabbi 3 km-re van tőlem. Látom a rendszerben, hogy milyen típusú autójuk van, fizethetek-e náluk kártyával, mennyi az alaptarifájuk és a kilométerdíj valamint az állásdíj, hogy hány személyt szállítanak. Ha rákattintanék az egyikre, akkor elindul egy (ha jól emlékszem) 30 másodperces számláló amin belül a sofőr visszajelezhet nekem, hogy akkor ő jön. Ha nem jelez vissza, akkor lejár a számláló és én kattinthatok más sofőrre. Ha visszajelezett, akkor kiírja az alkalmazás (lásd jobb felső kép), hogy a rendelés visszaigazolásra került, látom mennyi idő múlva ér ide, és azt is, hogy mi a kocsija rendszáma és típusa.
Azt is látom a profilukhoz írva, hogy egy 5 pontos értékelő skálán miképpen értékelték őket eddigi ügyfeleik. 4,1 és 5 közötti értékeket látok ebben a pillanatban. Számomra fontosabb az ár, mert Észtországban nincsenek hatósági árak a taxizásban érdemes hát matekozni. Az alapdíj 0,5 eur és 0,8 eur (150-240 forint) között változik, de ma jöttem éppen a buszpályaudvarról taxival haza és ott azonnal 3,5 euróról indult az óra (hogy dögöljön meg). Nagyon van értelme tehát használni ezt a kis kütyüt, mintsem beülni az első paraszthoz.
Az alapdíjak ahol alacsonyabbak, ott általában kicsivel magasabbak a km díjak (0,5-0,8 eur/km). Tehát lehet azzal is matekozni, hogy hosszabb vagy rövidebb távra melyik éri meg. Igen hasznos az értékelő funkció is. Amúgy sem túl magas az észt szolgáltatások színvonala (már ami a szolgáltatók viselkedését illeti) és nem mondom, hogy az örmény taxisok színvonalát hozzák, de simán elüldögél a seggén a kocsijában, míg én a karomon a 2 éves gyerekkel, a kezemben három táskával és egy hátizsákkal várom, hogy kinyissa a csomagtartót. Ő úgy gondolja, hogy elég ha bent megnyomja a nyitógombot. Én meg úgy, hogy kapott egy 1-est a Taxify értékelésen és türelmesen kivártam míg kicentezi nekem az összes visszajárót. Begyűjt még ilyet egy párat és "biztos" előre fogja sorolni őt a gép, amikor a címhez közeli sofőröket kell ajánlani.
Sokan úgy interpretálják a Taxify-t, mint a taxitársaságok egyik lehetséges válaszát a hamarosan Budapesten is megjelenő Uber jelentette kihívásokra. Szerintem inkább párhuzamos fejlesztések utólagos egymáshoz pozicionálásáról van szó, mert én úgy látom a Taxify sok tekintetben hozza azt, amit az Uber is, azonban modellje nem megkerüli, hanem inkább megcélozza a taxitársaságokat.
A Taxify rendszerében ugyanis elsősorban (de nem kizárólagosan) taxitársaságok regisztrálhatnak, akik sofőrönként 12-15 eurós díjat fizetnek és ezért cserébe azonban a teljes diszpécser szolgálatot kiváltja náluk az alkalmazás. Ettől aztán tudnak árat csökkenteni és ha bejön (vagy már jelen is van) az Uber féle fapados taxizás (akárkiből lehet taxis), akkor is felvehetik a versenyt.
Lehet azonban a Taxify-hoz egyéni sofőrként is regisztrálni, abszolút benne van ugyanaz a sharing economy modell, ami az Ubert is pörgeti. A Taxify jelen pillanatban Észtországban és Lettországban érhető el, de a most megnyert 100.000 dollárt elsősorban a külföldi terjeszkedésre fogják használni.